ترانسمیتر اختلاف فشار چیست

شما در اینجا با مفهوم ترانسمیتر اختلاف فشار ، کاربرد انواع تجهیزات و محصولات ترانسمیتر اختلاف فشار آشنا میشوید

ترانسمیتر اختلاف فشار یا همان دیفرنشیال پرشر ترانسمیتر ( Differential Pressure Transmitter ) یا ترانسمیتر تفاضلی یکی دیگر از تجهیزات است که کاربرد زیادی در صنایع  مختلف دارند . این ترانسمیتر هنگامی بکار می گیریم که نیاز است اختلاف فشار دو نقطه به‌ صورت الکتریکی اندازه‌گیری شده و به یک سیگنال قابل اندازه‌گیری تبدیل گردد. این نوع ترانسمیتر در اندازه‌گیری پارامترهای دیگری چون ارتفاع مخزن و فلو نیز به کار برده می‌شوند و با توجه به‌دقت و تکرارپذیری که در اندازه‌گیری سطح مایعات دارند، در صنعت استفاده‌ی فراوانی دارند.

ترانسمیتر های اختلاف فشار یکی از موثر ترین تجهیزات ابزار دقیق محسوب میشوند . این تجهیزات در اندازه گیری پارامترهای دیگری نظیر ارتفاع مخزن ها و فلو نیز کاربرد زیادی دارد و با توجه به دقت و تکرار پذیری که در اندازه گیری فلو و سطح مایعات دارند در صنعت بسیار بکار گرفته میشود .امروزه با توجه به پیشرفت علم الکترونیک و استفاده از میکروپروسسور در این تجهیزات امکان کالیبره و مانیتور از راه دور آنها میسر شده .

انواع ترانسمیتر اختلاف فشار
دیفرنشیال پرشر ترانسمیتر دارای دو ورودی بوده و اختلاف فشار بین دو نقطه را اندازه‌گیری می‌کنند. این دو ورودی معمولاً با حروف H3 و L4 بر روی بدنه‌ی دستگاه مشخص شده‌اند به صورتی که نقطه‌ی با فشار بالا به ورودی H و نقطه‌ی با فشار پایین به ورودی L متصل شود. البته تمامی فشارسنج ها احتیاج به دو ورودی فشار دارند. یک ورودی برای فشاری که قصد اندازه‌گیری آن را داریم و دیگری برای فشار مبنا منظور می‌شود. برای فشار مطلق، ورودی فشار مبنا را خلأ نموده و آن را مسدود می‌کنند، اما در فشارسنج های نسبی ورودی مبنا باز رها می‌شود تا تحت تأثیر فشار هوا قرار گیرد.
در فشارسنج های تفاضلی یا ترانسمیتر اختلاف فشار هر دو ورودی در دسترس کاربر قرار می‌گیرند تا با انتخاب خود آن‌ها را به محل موردنظر متصل نماید.
متداول ترین تکنولوژی‌های مورداستفاده در سنسورهای اختلاف فشار الکترونیکی و ترانسمیترهای اختلاف فشار استفاده از کرنش سنج یا استفاده از خاصیت خازنی هستند. در این تجهیزات اختلاف فشار ، مجهول به یک جسم الاستیک مانند دیافراگم یا کپسول اعمال شده و باعث تغییر شکل آن می‌شود. این تغییر شکل اندازه‌گیری شده و به یک سیگنال الکتریکی قابل انتقال تبدیل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.